Teknik til køreprøve.

Teknik til praktisk prøve:

Det er vigtigt du også gennemgår teknikken med din kørelærer.

Styreapparat:
På nyere biler må der normalt ikke være ratslør.

Kontrol af styretøj:

• Hjulene skal stå i ligeud stilling.
• Pga. bilen har servostyring skal motor være tændt.
• Åben døren. Stil dig udenfor bilen og fat rattet.
• Lige så snart rattet bevæges skal hjulene bevæge sig.

Bremser:
Kontrol af bremsesystem:
• Bremsevæske mellem minimum og maksimum mærke.
• Pedalen må ikke kunne trædes helt ned i bund, også når der trædes hurtigt og hårdt.
• Pedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.

Kontrol af Bremseforstærker/Vakuumforstærker:
• Pedalen pumpes 3-4 gange.
• Hold trykket på pedalen og koblingen i bund. start motoren.
• Hvis pedalen synker lidt, er forstærkeren i orden.

Motor og udstødningssystem:
Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj (start motor, se og lyt) (ingen blålig eller sort røg)
Motoren må ikke være tilsølet af ud sivende olie.
Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast (start motor, se, mærk og lyt)
Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde aflæst på oliepindens max. og min mærker eller efter instruktionsbogens anvisninger.
(Oliepinden tørres af med papir, sættes på plads igen, og trækkes herefter op igen)
Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. nok til en tur
.(kan ikke altid tjekkes i bilens motorrum men advarselslampe eller tekst kan ses i instrumenthuset inde i bilen)

Bærende dele:
Dæk skal have mindst 1,6 mm slidbane i hovedmønsteret find mærker på siden af dækket, f.eks. TWI, ud for mærket kan du mærke en gummidut i slidbanen som er 1,6 mm høj.
Dæk skal være monteret korrekt tjek retningspil på siden af dækket.
Dæktryk skal være som instruktionsbog til bilen, anviser
Dækket skal være i god stand, dvs. ingen revner og buler.
Dæktypen skal være ens på alle 4 hjul (Sommer, vinter, helårs eller pigdæk)
Pigdæk må kun benyttes i Danmark fra d.1/11-15/4
Sommer, vinter og helårs dæk, må benyttes hele året.
Vinterdæk kaldes også lamel dæk.

Fælgene som dækkene er monteret på, må ikke være knækket eller væsentligt skæve.
Hjulboltene skal være ordentligt fastspændt

Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går til ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperen ( 1 vip) Åben bagagerum og/eller motorrum for at trykke derinde således at buler i bilen undgås.
Hvis der er knirke, knage knækkende lyde, er fjedrene muligvis defekte.

Lygter, reflekser og horn:
Alle lygter skal kunne lyse og de skal være hele og rene.
Lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
Pærer skal være isat korrekt.

Husk: ved kontrol af lygter skal der være tænding på bilen eller motoren skal være startet.

Lygter for:
2 Positionslygter:
• Hvidt eller gulligt.
• Må ikke blænde.
• Skal kunne ses på mindst 300 m.

2 Nærlyslygter:
• Hvidt eller gulligt.
• Må ikke blænde.
• Skal oplyse vejen mindst 30 m.
• Skal være asymmetrisk.
• Skal have et fald på 1 % (10cm på 10m).

2 Fjernlyslygter:
• Hvidt eller gulligt.
• Skal oplyse vejen mindst 100 m.
• Skal have kontrollampe i instrumentpanel

Lygter bag:
2 baglygter:
• Skal lyse rødt.
• Må ikke blænde.
• Skal kunne ses på mindst 300 m.

3 stoplygter:
• Skal lyse rødt.
• Skal lyse væsentligt kraftigere (mindst 3,5 gange mere) end baglygterne når der trædes på bremsepedalen.
Nummerpladelys:
• Skal være hvidt.
• Skal oplyse nummerpladen så den kan aflæses på mindst 20 m. afstand.

Reflekser:
• Skal være røde.
• Skal være godkendte.
• Må ikke være trekantede.

Tegngivning:
6 blinklygter:
• Skal være gule eller orange.
• Skal blinke 1-2 gange i sekundet.
• Skal kunne ses i kraftigt sollys (styrken).
• Havariblinket tænder alle blinklygterne, bruges ved havari, ulykker og ved kraftig bremsning på motorvej
• Hvis blinklygterne blinker hurtigere end sædvanligt, er det normalt tegn på, at en eller flere blinklygter ikke virker.
Horn:
Horn skal have en klar konstant tone.
Motoren skal være startet ved kontrol, eller tænding på.

Under kørsel må der ikke være kontrollamper tændt.
Hvis lamperne lyser rødt skal der straks standses et fornuftigt sted.
Hvis lamperne lyse gule/orange må man køre til nærmeste værksted eller tankstation


Et godt tip:
Se også gennemgang af bilen på YouTube

Vi ønsker dig god fornøjelse med kørekortet.
Tip Top Trafik.

 

 

3.6/5 (9 Reviews)